Victoria ja p/v Kiviniemi

Seuramme sukellustukialus on noin kaksitoista metriä pitkä ja n. 10 tonnia painava teräsvene Victoria, jolla tehdään retkiä merelle. Suosittu sukelluskohde on esimerkiksi höyrylaiva Telman hylky. Victorian vesillelaskuun, keväthuoltoon, operointiin ja kaikkeen pieneen säätämiseen tarvitaan henkilöitä avuksi. Kyseessä on isohko teräsvene, joka ei yhden hengen voimin tule joka kevät kuntoon.

Keväthuolto, vesille lasku ja katsastus

  • Tarkista vesillelaskuohjeet
  • Pohjaproput paikoilleen
  • Moottorin vesipumpun kasaus, jäähdytysletkujen klemmareiden kiristys
  • Akut paikoilleen (täyteen ladattuina).
  • Vessa paikoilleen, huuhteluvesi lisättävä ja kemikaali
  • Potkuriakselin rasvaus
  • Pakosarjan vedentyhjennystuplan sulkeminen
  • Jäähdytysnesteiden tarkistus ja tarvittaessa lisäys
  • Sähköisten laitteiden toiminnan tarkistus (korjauksia tarpeen mukaan)
  • Turvallisuusvälineiden tarkastus (sammuttimet, raketit, kelluntavälineet, jne. katsastusvaatimusten mukaisesti)
  • Palovaroittimen pariston vaihto ja toiminnan tarkistus
  • Palosammutinten katsastus
  • Öljyn vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)  MOBIL DELVAC 10W-30 tai 1330 SAE 30 mineraaliöljy. Ei synteettisiä moniasteöljyjä – mm. läpipuhallus lisääntyy.
  • Öljyn suodattimen vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)
  • Ilmansuodattimen tarkistus ja vaihto tarvittaessa
  • Vaihteistoöjyn määrän tarkistus, vaihto jos öljyn väri on vaihtunut läpikuultavan puntertavasta ruskeaksi.
  • Katsastus

Syyshuolto ja telakointi

  • Pese pohja painepesurilla noston yhteydessä
  • Vesi pois pakosarjan jäähdytysjärjestelmästä
  • Irroita letkuja vaihteiston ja moottoriöljyn putkijäähduttimistä, että vesi tulee pois. Muuten putkijäähdyttimien kovakumiset päädyt halkeaa! (löytyy varaosana veneliikkeestä)
  • Vesipumpun siipipyörän irroitus
  • Tarkista jäähdytysnesteen pakkaskesto
  • Pohjaproput irti
  • Akut irti ja niiden palautus.
  • Vessan tyhjennys ja lämpimään vienti

Victorian kipparivaatimukset

  1. Riittävät navigointitaidot
  2. Riittävä Victorian käsittelytaito
  3. Victorian järjestelmien tuntemus ja häiriötilanteista selviäminen
  4. Merellä sijaitsevien sukelluskohteiden ja reittien tuntemus
  5. Meri-VHF, SRC-tutkinto suosituksena
  6. Riittävä innostus ja kiinnostus
  7. Riittävä vastuuntunto (Kippari on vastuussa veneestä ja matkustajista)
  8. Vanhemman kipparin suositus johtokunnalle
  9. Seuran luottamus = hallituksen hyväksyntä
  • Kolmeen ensimmäiseen kohtaan pystytään antamaan apuja koulutuksen (seuran puitteissa) avulla.
  • Kohdat 4,6 osoitetaan olemalla kiinnostunut, toimimalla ruorimiehenä.
  • 5. kannustetaan hankkimaan itse. (Ulkopuolinen kurssi taitaa olla tarpeen)
  • Ja loput hoituukin itsestään (ehkä)

Kipparikoulutus

  • Veneen tuntemus
    • Moottori
    • Varusteet
    • Turvallisuusvälineet
  • Köysien käsittely
    • Solmut
    • Veneen kiinnitys
    • Köyden heittäminen
  • Laiturista lähtö
  • Laituriin tulo
  • Poijuun kiinnittyminen
  • Ankkurointi
  • Navigointi
    • Merimerkit
    • Väistämissäännöt
    • Paikannus
    • GPS:n käyttö
  • Reitit sukelluskohteille, takaisin ja varasatamaan
  • Pimeässä liikkuminen
  • Meri-VHF

Tarkistuslistat

  • Victorialla on tarkistuslistat liikennöinnin eri vaiheisiin. Tarkistuslistoja tulee noudattaa.

Kommentointi on suljettu.