Victoria

Victoria ja p/v Kiviniemi

Seuramme sukellustukialus on noin kaksitoista metriä pitkä ja noin 8 tonnia painava teräsvene Victoria, jolla tehdään retkiä merelle. Suosittu sukelluskohde on esimerkiksi höyrylaiva Telman hylky. Victorian vesillelaskuun, keväthuoltoon, operointiin ja kaikkeen pieneen säätämiseen tarvitaan henkilöitä avuksi. Kyseessä on isohko teräsvene, joka ei yhden hengen voimin tule joka kevät kuntoon.

Vene on varustettu viistokaikuluotaimella, karttaplotterilla, Meri-VHF -radiovarustuksella sekä muulla muulla merenkulkuvarustuksella Oulun edustan avovesikauden ympärivuorokautista sukelluskohteille kulkemista ajatellen.

Seuran veneiden historiaa ja nimihistoriaa

Oulun Urheilusukeltajat ry:n (ent. Oulun Vesimiehet ry) ensimmäinen tukialus oli Saara. Saara vaihtui paremmin sukelluskäyttöön soveltuvaan Victoriaan vuonna 1985.

Victoria

Victoria (O-909) on ostettu seuralle 60 000 markan hintaan. Alus on Kellon Teräsvene ky:n ensimmäinen tuotos. Myöhemmin sama valmistaja on rakentanut ja operoinut mm. Oulun Torinrannassa tutuksi tullutta Alexandraa.

Victoriaan on tehty useita suurhehkoja remontteja. Esimerkiksi moottori on vaihdettu, sähköjärjestelmä on uusittu kokonaan vuosituhannen vaihteessa ja runko on hiekkapuhallettu ja kokonaan uudelleenmaalattu ainakin vuonna 2000. Peräsinkoneisto on uusittu hydraulisesti ohjattavaksi vuonna 1992 ja peräsimen uudempi remontti tehtiin kesällä 2021. Pienempiä korjauksia ja parannuksia ”Vickyyn” tehdään jatkuvasti.

Buster

Seuran alumiininen Buster oli käytössä ainakin vielä vuonna 2001. Buster oli hankittu ennen vuotta 1997, todennäköisesti jo ennen vuotta 1995. Busterin perämoottori kävi kivillä Kattilankallan itäpuolella 1990-luvun alkupuolella. Tuolloin seuran veneiden käyttö- ja päällikkyysvaatimukset ei ollut vielä tämän päivän tasolla

Punainen Paroni

Käytössämme oli muutaman vuoden ajan punainen RIB vene ”Vicmore” vuodesta 1998 alkaen. Tämä myytiin perämoottoreineen hävitettävksi vuosien 2002-2003 paikkeilla.

Norskiamme

Vuonna 2003 seuralle hankittiin hetkeksi pieni norjalainen AL-320 vene. Se oli auttamattoman pieni. ”Norskiamme” -lempinimen saaneesta veneestä luovuttiin aika pian.

Madeleine (O-10369)

Koska seuralla oli jo Ruotsin kruununprinsessan nimeä kantava vene – Victoria – uutta nopeampaa venettä hankittaessa vuonna 2005 EV-1 -mallisen veneen nimeksi valittiin Ruotsin toisen prinsessan nimi, Madeleine. Tuttavallisemmin ”Madde”.

Madeleine on 4.5m pitkä ja 2.05m leveä kuudelle hengelle rekisteröity avovene. Madde on Erkki Vauhkosen rakentama ponttooneilla varustettu alus, jonka pohjan profiilia on myöhemmin korjattu ja parannettu. Alus kulkee Yamaha 40 YETOL -perämoottorilla noin 20 solmun nopeutta.

Victorian keväthuolto, vesille lasku ja katsastus

  • Tarkista vesillelaskuohjeet
  • Pohjaproput paikoilleen
  • Moottorin vesipumpun kasaus, jäähdytysletkujen klemmareiden kiristys
  • Akut paikoilleen (täyteen ladattuina).
  • Vessa paikoilleen, huuhteluvesi lisättävä ja kemikaali
  • Potkuriakselin rasvaus
  • Pakosarjan vedentyhjennystuplan sulkeminen
  • Jäähdytysnesteiden tarkistus ja tarvittaessa lisäys
  • Sähköisten laitteiden toiminnan tarkistus (korjauksia tarpeen mukaan)
  • Turvallisuusvälineiden tarkastus (sammuttimet, raketit, kelluntavälineet, jne. katsastusvaatimusten mukaisesti)
  • Palovaroittimen pariston vaihto ja toiminnan tarkistus
  • Palosammutinten katsastus
  • Öljyn vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)  MOBIL DELVAC 10W-30 tai 1330 SAE 30 mineraaliöljy. Ei synteettisiä moniasteöljyjä – mm. läpipuhallus lisääntyy.
  • Öljyn suodattimen vaihto (ei joka vuosi, tarkista logikirjasta milloin viimeksi vaihdettu, merkitse vaihto logikirjaan)
  • Ilmansuodattimen tarkistus ja vaihto tarvittaessa
  • Vaihteistoöjyn määrän tarkistus, vaihto jos öljyn väri on vaihtunut läpikuultavan puntertavasta ruskeaksi.
  • Katsastus

Victorian syyshuolto ja telakointi

  • Pese pohja painepesurilla noston yhteydessä
  • Vesi pois pakosarjan jäähdytysjärjestelmästä
  • Irroita letkuja vaihteiston ja moottoriöljyn putkijäähduttimistä, että vesi tulee pois. Muuten putkijäähdyttimien kovakumiset päädyt halkeaa! (löytyy varaosana veneliikkeestä)
  • Vesipumpun siipipyörän irroitus
  • Tarkista jäähdytysnesteen pakkaskesto
  • Pohjaproput irti
  • Akut irti ja niiden palautus.
  • Vessan tyhjennys ja lämpimään vienti

Victorian kipparivaatimukset

  1. Riittävät navigointitaidot
  2. Riittävä Victorian käsittelytaito
  3. Victorian järjestelmien tuntemus ja häiriötilanteista selviäminen
  4. Merellä sijaitsevien sukelluskohteiden ja reittien tuntemus
  5. Meri-VHF, SRC-tutkinto suosituksena
  6. Riittävä innostus ja kiinnostus
  7. Riittävä vastuuntunto (Kippari on vastuussa veneestä ja mukana olevista ihmisistä)
  8. Vanhemman kipparin suositus hallitukselle
  9. Seuran luottamus = hallituksen hyväksyntä
  • Kolmeen ensimmäiseen kohtaan pystytään antamaan apuja koulutuksen (seuran puitteissa) avulla.
  • Kohdat 4,6 osoitetaan olemalla kiinnostunut, toimimalla ruorimiehenä.
  • 5. kannustetaan hankkimaan itse. (Ulkopuolinen kurssi taitaa olla tarpeen)
  • Ja loput hoituukin itsestään (ehkä)

Kipparikoulutus

  • Veneen tuntemus
    • Moottori
    • Varusteet
    • Turvallisuusvälineet
  • Köysien käsittely
    • Solmut
    • Veneen kiinnitys
    • Köyden heittäminen
  • Laiturista lähtö
  • Laituriin tulo
  • Poijuun kiinnittyminen
  • Ankkurointi
  • Navigointi
    • Merimerkit
    • Väistämissäännöt
    • Paikannus
    • GPS:n käyttö
  • Reitit sukelluskohteille, takaisin ja varasatamaan
  • Pimeässä liikkuminen
  • Meri-VHF

Tarkistuslistat

  • Victorialla on tarkistuslistat liikennöinnin eri vaiheisiin. Tarkistuslistoja tulee noudattaa.